A survey of complete denture teaching in brazilian dental schools
DOI:
https://doi.org/10.14295/bds.2002.v5i1.138Abstract
Os princípios educacionais, relacionados aos procedimentos clínicos e técnicos ensinados aos alunos de graduação em odontologia, têm um papel importante no desenvolvimento profissional dos futuros clínicos e na qualidade dos serviços prestados a seus pacientes. O presente estudo relata um levantamento do ensino de prótese total, para graduação, em faculdades de odontologia brasileiras. Um questionário abrangente, contendo perguntas relacionadas a materiais e técnicas usados durante a confecção de próteses totais, métodos pedagógicos e condições de trabalho, foi enviado para 84 faculdades e 59 das mesmas (70%) providenciaram as respostas. Os resultados mostraram um padrão relativamente uniforme relacionado aos diversos estágios clínicos e técnicos do tratamento por próteses totais que há diferenças relativas às condições de trabalho providas pelas faculdades brasileiras. Alguma variação nos procedimentos lecionados se deu principalmente por causa da disponibilidade e custo dos materiais ou meramente por preferências pessoais. Uma discussão ampla entre professores, a respeito do ensino de prótese total, é necessária para melhorar condições educacionais da graduação.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Brazilian Dental Science uses the Creative Commons (CC-BY 4.0) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publishing rights without restrictions.
=================
COPYRIGHT TRANSFER AND RESPONSIBILITY STATEMENT
(PDF)
For all articles published in the BDS journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open-access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted, provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work while ensuring that the authors receive proper credit. All metadata associated with published articles is released under the Creative Commons CC0 Universal Public Domain Dedication.
Before the submission, authors must obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables, or any extract of a text) that does not fall into the public domain or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyright holder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyright holder).
The authors hereby attest that the study is original and does not present manipulated data, fraud, or plagiarism. All names listed made a significant scientific contribution to the study, are aware of the presented data, and agree with the final version of the manuscript. They assume complete responsibility for the ethical aspects of the study.
This text must be printed and signed by all authors. The scanned version should be submitted as supplemental file during the submission process.