Educação em saúde: aspectos relevantes apontados por adolescentes
DOI:
https://doi.org/10.14295/bds.2004.v7i2.488Abstract
A educação em saúde é uma importante estratégia no processo de formação de comportamentos que visem apromoção de saúde. O diagnóstico do conhecimento da maneira de como é vista a questão da saúde por cadaindivíduo é fundamental para elaboração de programas educativos eficientes. O presente trabalho foi realizadoem uma escola particular da cidade de Araraquara (SP) onde avaliou-se por meio de questionário a opinião de244 adolescentes de 12 a 16 anos de idade quanto aos aspectos mais relevantes para a promoção de saúde. Osresultados demonstraram que apesar de 40% dos adolescentes afirmarem que a alimentação adequada é importantepara a manutenção da saúde, apenas 8,4% destes sabiam o porque desta relação. Dentre os assuntos maisconversados entre os adolescentes estão a alimentação (17,5%), a prática de esportes (12,3%) e a AIDS (20,9%).De acordo com os entrevistados, as informações para promoção de saúde deve partir dos profissionais da área(62,1%). Conclui-se portanto que apesar de os adolescentes apresentarem informações pertinentes para a elaboraçãodo conceito de saúde, estas devem ser trabalhadas para a tomada de uma postura adequada para a realpromoção de saúde.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Brazilian Dental Science uses the Creative Commons (CC-BY 4.0) license, thus preserving the integrity of articles in an open access environment. The journal allows the author to retain publishing rights without restrictions.
=================
COPYRIGHT TRANSFER AND RESPONSIBILITY STATEMENT
(PDF)
For all articles published in the BDS journal, copyright is retained by the authors. Articles are licensed under an open-access Creative Commons CC BY 4.0 license, meaning that anyone may download and read the paper for free. In addition, the article may be reused and quoted, provided that the original published version is cited. These conditions allow for maximum use and exposure of the work while ensuring that the authors receive proper credit. All metadata associated with published articles is released under the Creative Commons CC0 Universal Public Domain Dedication.
Before the submission, authors must obtain permission to reproduce any published material (figures, schemes, tables, or any extract of a text) that does not fall into the public domain or for which they do not hold the copyright. Permission should be requested by the authors from the copyright holder (usually the Publisher, please refer to the imprint of the individual publications to identify the copyright holder).
The authors hereby attest that the study is original and does not present manipulated data, fraud, or plagiarism. All names listed made a significant scientific contribution to the study, are aware of the presented data, and agree with the final version of the manuscript. They assume complete responsibility for the ethical aspects of the study.
This text must be printed and signed by all authors. The scanned version should be submitted as supplemental file during the submission process.